Serwis www.wrotacelne.pl wykorzystuje pliki cookies, które umożliwiają i ułatwiają Ci korzystanie z jego zasobów. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies, zapisywane na urządzeniu użytkownika, w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika, ewentualnego logowania i podtrzymania sesji (tam, gdzie jest to wymagane) oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję cookies

Polska wersja English version

System NCTS DE

Aplikacja Wrota Celne NCTS DE umożliwia zdalne otwieranie procedury tranzytu w Niemczech gdzie:
  • UC Zgłoszenia (Office of Departure) jest niemiecki (np. port morski w Hamburgu lub lotniczy we Frankfurcie)
  • UC Przeznaczenia (Office of Destination) jest dowolnym urzędem obszaru działania tranzytu NCTS, w tym oczywiście urzędy polskie

Komunikacja z niemieckim systemem NCTS (ATLAS) stanowi naturalne rozszerzenie funkcjonalności Wrót Celnych. Użytkownik otrzymuje możliwość wyboru systemu NCTS DE jako jednego z systemów, z którymi się komunikuje z użyciem Wrót Celnych. Przygotowanie deklaracji tranzytowej (np. T1, T2 lub TIR), jej wysyłka oraz odbiór komunikatów zwrotnych są niemal identyczne jak w systemach krajowych. Występujące między systemem niemieckim a krajowymi różnice nie mają wpływu na komfort użytkowania aplikacji i są łatwe do opanowania.

System ATLAS, rejestrując zgłoszenie, nadaje numer tymczasowy ARN, który musi znać przewoźnik, żeby przedstawić towar i dokumenty w Urzędzie Celnym. Wrota Celne umożliwiają otrzymanie tego identyfikatora z systemu i przekazanie go np. SMS-em do kierowcy oraz wydruk tzw. fiszki, zawierającej syntetyczną informację ze zgłoszenia. Wydanie zgody przez urzędnika na rozpoczęcie tranzytu generuje w systemie ostateczny numer MRN, który identyfikuje sprawę podczas transportu towaru i zamknięcia tranzytu. Widoczny jest on na dokumencie TAD, przekazywanym kierowcy w Urzędzie.

Pozwolenie na komunikację z systemem ATLAS

Wysyłka deklaracji tranzytowych do rzeczywistego systemu ATLAS nie wymaga podpisu elektronicznego, ale możliwa jest dopiero po dopełnieniu formalności związanych z rejestracją firmy na potrzeby takiej komunikacji. Zanim firma będzie mogła wymieniać elektronicznie zgłoszenia z niemieckim systemem celnym, musi najpierw otrzymać stosowne pozwolenie i numer BIN. To z kolei wiąże się z wypełnieniem szeregu skomplikowanych formularzy i oczekiwaniem na akceptację przez niemiecką administrację celną, co trwa 2 do 4 tygodni od momentu złożenia dokumentów. Centrum Wsparcia pomaga przeprowadzić powyższą procedurę. Wysyłkę zgłoszeń można rozpocząć niezwłocznie po otrzymaniu pozwolenia.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!